Grafika to kierunek studiów, który przygotowuje do samodzielnej pracy projektowej w zakresie grafiki reklamowej, grafiki opakowań, typografii, plakatu, informacji wizualnej, książki, grafiki wydawniczej, stron internetowych, grafiki interaktywnej, a także różnorodnych działań w obszarze publikacji elektronicznych. Pozwala absolwentom podejmować pracę projektantów w agencjach reklamowych, wydawnictwach i przedsiębiorstwach. Studenci uczestniczą w specjalistycznych zajęciach projektowych i dotyczących obsługi programów graficznych, a ponadto rozwijają swoje zdolności artystyczne w zakresie malarstwa, rysunku, grafiki warsztatowej, ilustracji, fotografii czy rzeźby. Dopełnienie zajęć praktycznych stanowi wiedza z zakresu historii sztuki i grafiki projektowej, a także etyki, prawa, filozofii. Studenci po 5 semestrze studiów dokonują wyboru pracowni dyplomowej: grafiki wydawniczej, grafiki reklamowej lub grafiki multimedialnej.
Grafika wydawnicza
Pracownia zajmuje się projektowaniem wszelkiego rodzaju druków, czasopism i książek. Student otrzymuje profesjonalną wiedzę dotyczącą składu, wielostronicowych publikacji oraz typografii.
Grafika reklamowa
Pracownia zajmuje się szeroko pojętą grafiką projektową: działaniami ambientowymi, outdoorem, reklamą prasową, projektowaniem plakatu oraz elementów składających się na system identyfikacji produktu lub wydarzenia.
Grafika multimedialna
Pracownia zajmuje się tworzeniem grafiki prezentacyjnej i internetowej, projektowaniem publikacji elektronicznych oraz wydawnictw multimedialnych.
Atuty kierunku:
- indywidualne podejście do każdego studenta, małe grupy i przyjazna atmosfera;
- kształcimy w sposób całościowy – przedmioty praktyczne / projektowe uzupełniamy o wiedzę teoretyczną z zakresu historii sztuki, etyki, prawa, PR czy filozofii;
- studenci rozwijają kompetencje projektanta – kreatywność, zdolności manualne, obsługę programów graficznych, umiejętność pracy zespołowej i przygotowania własnych projektów pod kątem potrzeb rynku;
- wyśmienity i zgrany zespół dydaktyków, który tworzą projektanci i artyści z Krakowa i Tarnowa.
Perspektywy zatrudnienia
Absolwenci są przygotowani do podjęcia pracy w różnego rodzaju studiach i biurach projektowych świadczących usługi w zakresie grafiki reklamowej, grafiki opakowań, typografii, plakatu, informacji wizualnej, książki, grafiki wydawniczej, projektowania stron internetowych, grafiki multimedialnej – agencjach reklamowych i wydawniczych, redakcjach czasopism i gazet, firmach specjalizujących się w projektowaniu wewnętrznej i zewnętrznej informacji wizualnej. Studia przygotowują także do prowadzenia samodzielnej praktyki projektowej (własnej firmy).
Kryteria przyjęć
Nowa matura | Stara matura, matura międzynarodowa |
Część pisemna: – język polski – jeden dowolny przedmiot wybrany przez kandydata | Część pisemna: język polski |
W postępowaniu rekrutacyjnym na kierunek grafika przeprowadzany jest egzamin wstępny w postaci przeglądu i oceny elektronicznego portfolio prac artystycznych i/lub projektowych osób ubiegających się o przyjęcie na studia. Procedura odbywa się bez obecności kandydata. Kryterium oceny portfolio jest wartość artystyczna prac. Kandydat, który przedłoży portfolio prac artystycznych i/lub projektowych otrzymuje ocenę wystawianą przez komisję powołaną przez Rektora, według następującej skali ocen:
Ocena | Punkty |
5,0 | 100 |
4,5 | 80 |
4,0 | 60 |
3,5 | 40 |
3,0 | 20 |
2,0 | 0 |
Kandydat, który nie przedstawi portfolio otrzymuje 0 punktów, co nie wyklucza go z postępowania rekrutacyjnego, Do portfolio należy dołączyć oświadczenie o samodzielności wykonania prac.
Portfolio w postaci wielostronicowego dokumentu PDF powinno zawierać reprodukcje od 10 do 15 wybranych prac artystycznych lub projektowych z zakresu: rysunku, malarstwa, grafiki, fotografii, ilustracji, form przestrzennych, projektowania graficznego bądź komunikacji wizualnej.
Ze względów technicznych maksymalny format pliku nie powinien przekraczać 25 MB.
Do portfolio kandydat powinien dołączyć OŚWIADCZENIE o samodzielnym wykonaniu przedstawionych prac.
Podpisane imieniem nazwiskiem oraz kodem rekrutacyjnym, portfolio wraz ze skanem wypełnionego oświadczenia należy przesłać na adres e-mail portfolio@atar.edu.pl
Opis pliku portfolio: portfolio_grafika_imię_nazwisko_kod rekrutacyjny
Oświadczenie w formacie pdf, word lub jpg podpisane wg wzoru: oswiadczenie_imię_nazwisko_kod rekrutacyjny
Tytuł maila: Egzamin na kierunek …………. Imię i nazwisko, kod rekrutacyjny