Filologia polska – dwuletnie studia drugiego stopnia, profil praktyczny, studia stacjonarne i niestacjonarne

Specjalności:

Absolwent studiów otrzymuje tytuł magistra; posiada wszechstronne wykształcenie humanistyczne i pogłębioną wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu filologii polskiej oraz wybranej specjalności (specjalność dziennikarstwo w mediach cyfrowych i PR, korektor tekstów i redaktor wydawniczy lub nauczycielska). Absolwent uzyskuje umiejętności zawodowe, realizując praktyczny program studiów z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i metod głównie na ćwiczeniach praktycznych i w trakcie trzymiesięcznej praktyki zawodowej.


Absolwent studiów zna w stopniu pogłębionym: zjawiska charakterystyczne dla współczesnej polszczyzny, literaturę i kulturę polską po roku 1989, przemiany twórczości literackiej, teksty i zjawiska literackie cechujące współczesność i stosuje tę wiedzę w praktyce. Potrafi swobodnie operować materiałem literackim i językiem; stosuje strategie językowe, mechanizmy retoryczne i środki komunikacji niewerbalnej adekwatnie do celu i sytuacji komunikacyjnej; potrafi wybrać przydatne w danej sytuacji komunikacyjnej stylistyczne środki językowe i czynić z nich użytek; ocenić poprawność językową tekstów pisanych i mówionych na poziomie normy wzorcowej i użytkowej oraz skorygować zauważone błędy zgodnie z obowiązującą normą zawodową; jest gotów w stopniu pogłębionym do rozwijania sprawnego i poprawnego posługiwania się językiem polskim, do w pełni profesjonalnego popularyzowania znajomości języka polskiego i literatury oraz kultury języka i kultury czytelniczej, do inicjowania, organizowania i współorganizowania oraz merytorycznego przygotowywania wydarzeń kulturalnych, do aktywnego, krytycznego i twórczego uczestniczenia w różnych formach życia kulturalnego.


Absolwent studiów kierunku filologia polska, studia drugiego stopnia jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia.


Absolwent specjalności dziennikarstwo w mediach cyfrowych i PR jest przygotowany do pracy w zawodzie dziennikarza, w nowoczesnych mediach (Internet, prasa, radio, telewizja) lub w obszarach okołomedialnych (np. w instytucjach i organizacjach medialnych, instytucjach kultury, biurach prasowych firm, urzędów i organizacji publicznych); do profesjonalnego wykorzystania mediów cyfrowych z ich możliwościami aplikacyjno-kreatywnymi w e-dziennikarstwie, komunikacji marketingowej i pracy w public relations.


Absolwent specjalności korektor tekstów i redaktor wydawniczy jest przygotowany do podjęcia pracy w dwóch zawodach: korektora tekstów i redaktora wydawniczego we wszelkiego rodzaju wydawnictwach (naukowych, literackich, branżowych), redakcjach czasopism, portalach informacyjnych lub założyć własną firmę. Absolwent uzyskuje pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie przygotowania pod względem edytorskim, merytorycznym i językowym tekstów do publikacji w wydawnictwach książkowych, prasowych i w Internecie; stosuje konwencje edytorskie i normy wydawnicze dotyczące kompozycji książki, opisu bibliograficznego, używanych skrótów; weryfikuje teksty pod względem logicznym; tworzy teksty pisane mające ścisły związek z pracą redaktora; wykonuje prace, których celem jest eliminowanie błędów językowych i typograficznych; weryfikuje poprawność zapisów tekstów pobocznych, posługuje się narzędziami dostępnymi w profesjonalnych programach komputerowych służących do redagowania i składania tekstów; jest przygotowany do prezentowania wyników swojej pracy, samodzielnej organizacji warsztatu pracy, tworzenia i podtrzymywania sieci kontaktów zawodowych na rynku wydawniczym, pozyskiwania zleceń od klientów, w roli zarówno korektora tekstów, jak i redaktora wydawniczego. W trakcie studiów student składa własne portfolio, które zawiera np. teksty oryginalne i opracowane, ofertę świadczonych usług.


Absolwent specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze Standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela) uzyskuje wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego poparte dużym doświadczeniem praktycznym w ich wykorzystaniu zdobytym podczas realizacji praktyk zawodowych. Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela na studiach drugiego stopnia jest realizowany na zajęciach, takich jak: indywidualizacja kształcenia uczniów, komunikacja dydaktyczna, metodyka nauczania literatury i języka polskiego, planowanie, diagnoza i ewaluacja w pracy polonisty, pragmatyka zawodu nauczyciela polonisty z elementami prawa oświatowego, praktyka zawodowa, teksty kultury na lekcjach języka polskiego, TIK w pracy nauczyciela polonisty, warsztat tekstotwórczy ucznia, warsztaty glottodydaktyczne, warsztaty pedagogiczne, warsztaty psychologiczne.
Harmonogram realizacji specjalności nauczycielskiej obejmuje zajęcia na pierwszym i drugim stopniu studiów, tzn. absolwent po ukończeniu studiów obu stopni uzyskuje kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego.

Co nas wyróżnia? Nasi absolwenci!

W latach 2010–2024 studia polonistyczne drugiego stopnia ukończyło ponad 200 osób, które posiadają wszechstronne wykształcenie humanistyczne i pogłębioną wiedzę z zakresu filologii polskiej i wybranej specjalności i pracują w szkołach, mediach i policji, prowadzą własną działalność gospodarczą, zakładają fundacje i stowarzyszenia…

Kryteria przyjęć

Ocena z dyplomu ukończenia studiów wyższych. Ocena przeliczana zgodnie z paragrafem 2, ust. 11.

Wróć do góry